Cookiepolicy
Cookies är nödvändiga för att optimera vår hemsida. De hjälper oss att lagra statistik och information som gör det möjligt för oss att visa funktioner som jämförelseverktyget . Dessa cookies sparar inte några personuppgifter. Du kan läsa mer om cookies på vår sida för Datasäkerhet

2018-06-25

Nya Ford Focus Head-up display har inspirerats av stridflygplan


Teknik som först utvecklades för stridsflygplan hjälper till att förbättra körupplevelsen i nya Ford Focus - som erbjuder Fords första Head-up-display för Europa. Bildskärmen gör det lättare för förare att hålla ögonen på vägen eftersom de ser information, inklusive hastighet, navigering och vägskyltar på en skärm som överlappar vyn för föraren.

För vissa befintliga system kan det vara en nackdel - att för dem som bär polariserade solglasögon som motverkar bländning, kan bilens Head-up-display nästan bli osynlig. Fords Head-up-display avger den typ av ljus som polariserade solglasögon är utformade att eliminera från förarvyn. Men med ett noggrannt inställt filter så kan polariserat ljus "studsa tillbaka" och problemet för föraren är löst.

"Att bära polariserade glasögon kan göra en stor skillnad i synbarhet för förare som påverkas av bländning, t.ex. vid vattenmassor, snö eller asfalt som återspeglar solljus. Head-up-displayn som vi presenterar för nya Focus erbjuder en av de ljusaste skärmarna och bland de största synvinklarna”, säger Glen Goold, Fords chefprogramingenjör för nya Focus.

Sommarkvällar kan skapa problem med mycket trafik kombinerat med att solen ligger lågt i horisonten. I Storbritannien har solen till exempel identifierats som orsaken till nästan dubbelt så många olyckor som snö, regn och dimma tillsammans. Fords Head-up display säkerställer att förare inte behöver titta ner mot instrumentpanelen för att se väsentlig information och valmöjligheter.

Medan traditionella Head-up-displayer använder ljusvågor som vibrerar parallellt med vägen, förstärker Focus Head-up display ljusvågor som vibrerar vinkelrätt mot vägen, så bilden tydligt kan ses genom polariserade solglasögon.

Polykarbonatskärmen har en flerskiktsreflexions-beläggning som gör att Fords ingenjörer kan styra polarisering, färg, överföring och reflektion av ljus och skräddarsy det efter systemets behov.

Teknik som först utvecklades för stridsflygplan hjälper till att förbättra körupplevelsen i nya Ford Focus - som erbjuder Fords första Head-up-display för Europa. Bildskärmen gör det lättare för förare att hålla ögonen på vägen eftersom de ser information, inklusive hastighet, navigering och vägskyltar på en skärm som överlappar vyn för föraren. För vissa befintliga system kan det vara en nackdel - att för dem som bär polariserade solglasögon som motverkar bländning, kan bilens Head-up-display nästan bli osynlig. Fords Head-up-display avger den typ av ljus som polariserade solglasögon är utformade att eliminera från förarvyn. Men med ett noggrannt inställt filter så kan polariserat ljus "studsa tillbaka" och problemet för föraren är löst. "Att bära polariserade glasögon kan göra en stor skillnad i synbarhet för förare som påverkas av bländning, t.ex. vid vattenmassor, snö eller asfalt som återspeglar solljus. Head-up-displayn som vi presenterar för nya Focus erbjuder en av de ljusaste skärmarna och bland de största synvinklarna”, säger Glen Goold, Fords chefprogramingenjör för nya Focus. Sommarkvällar kan skapa problem med mycket trafik kombinerat med att solen ligger lågt i horisonten. I Storbritannien har solen till exempel identifierats som orsaken till nästan dubbelt så många olyckor som snö, regn och dimma tillsammans. Fords Head-up display säkerställer att förare inte behöver titta ner mot instrumentpanelen för att se väsentlig information och valmöjligheter. Medan traditionella Head-up-displayer använder ljusvågor som vibrerar parallellt med vägen, förstärker Focus Head-up display ljusvågor som vibrerar vinkelrätt mot vägen, så bilden tydligt kan ses genom polariserade solglasögon. Polykarbonatskärmen har en flerskiktsreflexions-beläggning som gör att Fords ingenjörer kan styra polarisering, färg, överföring och reflektion av ljus och skräddarsy det efter systemets behov.



Nya Ford Focus börjar säljas i Sverige i augusti.



Aktuella nyheter